Trikoloren vajar från ett gathörn i Paris

TÅGET TILL FRANKRIKE

ALLMÄNT

Det finns två huvudsakliga rutter till Frankrike, den ena går via Köln och tar vägen genom Belgien till Gare du Nord i Paris och den andra går längre söderut med byte i Karlsruhe eller Frankfurt för resor till Gare de l’Est i Paris eller södra delen av landet.

De specifika tågnumren och avgångarna i alternativen nedan går inte nödvändigtvis alla dagar hela året, men det finns om det inte anges specifika undantag nästan alltid ungefärliga motsvarande avgångar man kan använda som ersättning. Så om rutten och tiderna du hittar inte är identisk med den du försöker efterlikna nedan kan det gå lika bra ändå.


TÅGET FRÅN STOCKHOLM TILL PARIS
ENBART DAGTÅG – MED ÖVERNATTNING
Karta - Tåget Från Stockholm Till Paris Enbart Dagtåg - Med Övernattning
RUTT

Totalt antal byten: 3
Total tid inkl byten och ev. övernattningar: 28h 51min
Total lägsta kostnad (ej inkluderande ev. övernattningar): 1151 kr*
(*DB 56,90 EUR + Eurostar 42 EUR – Exempelsökning gjord 2024-04-20 för resa 2024-06-04)

Beskrivning hur man använder Die Bahns stopover-funktion hittar du här.

[Etapp 1 – Tåg: SJ X2 519]
05:21 (Dag 1) Stockholm C
10:33 (Dag 1) Köpenhamn H

/Byte 0 h 53 min/

[Etapp 2 – Tåg: DSB EC 395]
11:26 (Dag 1) Köpenhamn H
16:03 (Dag 1) Hamburg Hbf

/Byte 0 h 21 min/

[Etapp 3 – Tåg: DB ICE 205]
16:45 (Dag 1) Hamburg Hbf
20:47 (Dag 1) Köln Hbf

/Övernattning i Köln – Rekommenderade boenden URBAN LOFT (nära stationen, snyggt, mellanprisvärt), Koncept Hotel International (rimligt nära stationen, prisvärt)/

[Etapp 4 – Tåg: Eurostar EST 9414]
06:44 (Dag 2) Köln Hbf
10:12 (Dag 2) Paris Gare Du Nord

Kommentarer & Info
  • Detta är den snabbaste rutten non stop med dagtåg. Det finns utrymme för att tänja på bytestiderna, man kan exempelvis välja att åka en senare avgång från Hamburg för att få tid att äta middag där innan avgång, det går också att ta det lite senare morgontåget från Köln till Paris och vara framme 12:21 istället för 10:12.
BOKNING
  • Etapp 1, 2 och 3 bokas hos DB som en sammansatt biljett.
  • Etapp 4 bokas hos Eurostar.

TÅGET FRÅN MALMÖ TILL PARIS
ENBART DAGTÅG – NON STOP
Karta - Tåget Från Malmö Till Paris Enbart Dagtåg - Non Stop
RUTT

Totalt antal byten: 3
Total tid inkl byten och ev. övernattningar: 15h 45min
Total lägsta kostnad (ej inkluderande ev. övernattningar): 1151 kr*
(*DB 56,90 EUR + Eurostar 42 EUR – Exempelsökning gjord 2024-04-20 för resa 2024-06-04)

Beskrivning hur man använder Die Bahns stopover-funktion hittar du här.

[Etapp 1 – Tåg: Ö-tåg R 1019]
06:20 (Dag 1) Malmö C
07:00 (Dag 1) Köpenhamn H

/Byte 0 h 20 min/

[Etapp 2 – Tåg: DSB EC 391]
07:20 (Dag 1) Köpenhamn H
12:06 (Dag 1) Hamburg Hbf

/Byte 0 h 39 min/

[Etapp 3 – Tåg: DB ICE 201]
12:45 (Dag 1) Hamburg Hbf
16:49 (Dag 1) Köln Hbf

/Byte 1 h 54 min/

[Etapp 4 – Tåg: Eurostar EST 9486]
18:43 (Dag 1) Köln Hbf
22:05 (Dag 1) Paris Gare Du Nord

Kommentarer & Info
  • Detta är den snabbaste rutten non stop på dagtåg.
  • Denna sena Eurostaravgång går bara på sommarhalvåret, de flesta men inte alla dagar, så på vintern får man tyvärr ta en annan rutt.
  • Sträckan Malmö-Köln åker man på en sammansatt biljett, vilket innebär att om man skulle missa en anslutning får man åka med nästa avgång. Detta gör att om man kommer för sent till Hamburg så finns det två senare direkta avgångar och två avgångar med byte att välja på som ändå gör att man hinner med bytet i Köln. I Köpenhamn däremot får man vänta flera timmar på nästa tåg till Hamburg, så missar man denna anslutning blir man en dag sen till Paris (och Eurostarbiljetten brinner inne), jag rekommenderar därför att man tar ett tidigare tåg från Malmö till Köpenhamn och äter frukost på Lagkagehuset i lugn och ro i väntan på tåget till Hamburg.
BOKNING
  • Etapp 1, 2 och 3 bokas hos DB som en sammansatt biljett.
  • Etapp 4 bokas hos Eurostar.

TÅGET FRÅN STOCKHOLM TILL PARIS
NATTÅG OCH DAGTÅG – NON STOP
Karta - Tåget Från Stockholm Till Paris Nattåg Och Dagtåg - Non Stop
RUTT

Totalt antal byten: 2
Total tid inkl byten och ev. övernattningar: 22h 35min
Total lägsta kostnad (ej inkluderande ev. övernattningar): 1648 kr*
(*SJ (liggplats) 951 SEK + DB 17,90 EUR + Eurostar 42 EUR – Exempelsökning gjord 2024-04-20 för resa 2024-05-28)

Beskrivning hur man använder Die Bahns stopover-funktion hittar du här.

[Etapp 1 – Tåg: SJ Euronight 345]
17:34 (Dag 1) Stockholm C
06:00 (Dag 2) Hamburg Hbf

/Byte 1 h 45 min/

[Etapp 2 – Tåg: DB ICE 517]
07:45 (Dag 2) Hamburg Hbf
11:46 (Dag 2) Köln Hbf

/Byte 0 h 56 min/

[Etapp 3 – Tåg: Eurostar EST 9450]
12:42 (Dag 2) Köln Hbf
16:09 (Dag 2) Paris Gare Du Nord

KOMMENTARER OCH INFO
  • Det finns en tidigare morgonavgång från Hamburg till Köln klockan 06:11, men det är ett för riskfyllt byte eftersom nattågen har en tendens att vara lite flexibla i deras tidhållning. Det är trevligare att ha en liten stund i hamburg till att äta frukost, rekommenderade ställen är A, B och C.
  • Denna rutt innehåller tre bokningar med olika operatörer, det innebär att inget av bytena är skyddade av resa vidare-garanti, om man inte har bråttom är det därför klokt att lägga in extra luft mellan tågen i både Hamburg och Köln och istället kommer fram till Paris senare på kvällen (20:12).
BOKNING
  • Etapp 1 bokas hos SJ.
  • Etapp 2 bokas hos DB
  • Etapp 3 bokas hos Eurostar.

TÅGET FRÅN STOCKHOLM TILL PARIS
NATTÅG OCH DAGTÅG – NON STOP
Karta - Tåget Från Stockholm Till Paris Nattåg Och Dagtåg - Non Stop
RUTT

Totalt antal byten: 2
Total tid inkl byten och ev. övernattningar: 24h 44min
Total lägsta kostnad (ej inkluderande ev. övernattningar): 1834 kr*
(*SJ (liggplats) 951 SEK + DB 75,90 EUR – Exempelsökning gjord 2024-04-20 för resa 2024-05-28)

Beskrivning hur man använder Die Bahns stopover-funktion hittar du här.

[Etapp 1 – Tåg: SJ Euronight 345]
17:34 (Dag 1) Stockholm C
06:00 (Dag 2) Hamburg Hbf

/Byte 3 h 24 min/

[Etapp 2 – Tåg: DB ICE 75]
09:24 (Dag 2) Hamburg Hbf
15:09 (Dag 2) Karlsruhe Hbf

/Byte 0 h 23 min/

[Etapp 3 – Tåg: DB ICE 9572]
15:32 (Dag 2) Karlsruhe Hbf
18:18 (Dag 2) Paris Gare de l’Est

KOMMENTARER OCH INFO
  • Det finns en tidigare morgonavgång från Hamburg till Karlsruhe klockan 06:18 (med ankomst i Paris 14:15), men det är ett för riskfyllt byte eftersom nattågen har en tendens att vara lite flexibla i deras tidhållning. Det är trevligare att ha en liten stund i Hamburg till att äta frukost, för detta rekommenderas Junge Die Bäckerei som ligger precis intill stationen och öppnar tidigt.
  • Denna rutt innehåller två bokningar med olika operatörer, det innebär att bytet i Hamburg inte är skyddat av resa vidare-garanti, bytet i köln däremot ska täckas av DB:s garanti vilket gör att vid missad anslutning kan man ändå ta sig till Paris samma kväll med ett senare tåg.
BOKNING
  • Etapp 1 bokas hos SJ.
  • Etapp 2 och 3 bokas hos DB som en sammansatt biljett.

TÅGET TILL MARSEILLE (OCH NICE) – ALLMÄNT

Det finns två bra rutter från Sverige till Marseille (för vidare anslutning till Nice), den ena går via Paris och den andra går via Frankfurt (på sommarhalvåret, på vintern kan man åka ungefär samma rutt ungefär lika fort, men då med byte i Basel och Mulhouse).

TÅGET FRÅN STOCKHOLM (& MALMÖ) TILL MARSEILLE
NATTÅG OCH DAGTÅG – NON STOP
Karta - Tåget Till Marseille (Och Nice) - Allmänt
RUTT

Totalt antal byten: 2
Total tid inkl byten och ev. övernattningar: 28 h 15 min
Total lägsta kostnad (ej inkluderande ev. övernattningar): 1624 kr*
(*SJ (liggplats) 951 SEK + DB 57,90 EUR – Exempelsökning gjord 2024-04-20 för resa 2024-05-28)

Beskrivning hur man använder Die Bahns stopover-funktion hittar du här.

[Etapp 1 – Tåg: SJ Euronight 345]
17:34 (Dag 1) Stockholm C
06:00 (Dag 2) Hamburg Hbf

/Byte 2 h 28 min/

[Etapp 2 – Tåg: DB ICE 1577]
08:28 (Dag 2) Hamburg Hbf
13:09 (Dag 2) Frankfurt (Main) Hbf

/Byte 0 h 47 min/

[Etapp 3 – Tåg: DB TGV 9580]
13:56 (Dag 2) Frankfurt (Main) Hbf
21:49 (Dag 2) Marseille-St-Charles

KOMMENTARER OCH INFO
  • Det finns tidigare avgångar till Frankfurt från Hamburg, så det går att omfördela bytestiderna beroende på var man vill ha paus.
  • Direkttåget mellan Frankfurt och Marseille går bara delar av året. När detta inte går är den smidigaste rutten istället att åka till Basel och därifrån åka via ett byte i Mulhouse till Marseille, även då kan man komma fram på kvällen dag 2.
BOKNING
  • Etapp 1 bokas hos SJ.
  • Etapp 2 och 3 bokas som en sammansatt biljett hos DB.