Rialtobron i Venedig

TÅGET TILL ITALIEN

ALLMÄNT

Det finns två huvudsakliga rutter att åka för att ta sig med tåg till norra Italien, via den ena når man Milano och via den andra når man Verona/Bologna/Venedig. Från dessa är det sedan enkelt att ta sig vidare söderut antingen med italienska snabbtåg eller via det italienska nattågsnätet.

De specifika tågnumren och avgångarna i alternativen nedan går inte nödvändigtvis alla dagar hela året, men det finns om det inte anges specifika undantag nästan alltid ungefärliga motsvarande avgångar man kan använda som ersättning. Så om rutten och tiderna du hittar inte är identisk med den du försöker efterlikna nedan kan det gå lika bra ändå.


TÅGET FRÅN STOCKHOLM TILL MILANO
ENBART DAGTÅG – MED ÖVERNATTNING
Karta - Tåget Från Stockholm Till Milano Enbart Dagtåg - Med Övernattning
RUTT

Totalt antal byten: 3
Total tid inkl byten och ev. övernattningar: 29h 19min
Total lägsta kostnad (ej inkluderande ev. övernattningar): 1290 kr*
(*DB 85,90 EUR + Trenitalia 25,00 EUR – Exempelsökning gjord 2024-04-17 för resa 2024-09-04)

Beskrivning hur man använder Die Bahns stopover-funktion hittar du här.

[Etapp 1 – Tåg: SJ X2 519]
05:21 (Dag 1) Stockholm C
10:33 (Dag 1) Köpenhamn H

/Byte 0 h 53 min/

[Etapp 2 – Tåg: DSB EC 395]
11:26 (Dag 1) Köpenhamn H
16:03 (Dag 1) Hamburg Hbf

/Byte 0 h 21 min/

[Etapp 3 – Tåg: DB ICE 377]
16:24 (Dag 1) Hamburg Hbf
23:59 (Dag 1) Basel SBB

/Övernattning i Basel – Rekommenderade boenden Hostel by Hyve Basel, Basel Backpack, Basel Youth Hostel och Silo Design & Boutique Hostel Basel/

[Etapp 4 – Tåg: Trenitalia EC 51]
06:28 (Dag 2) Basel SBB
09:12 (Dag 2) Domodossola
10:40 (Dag 2) Milano C

Kommentarer & Info
  • Mycket tidig avgång, så frukost äts lämpligtvis ombord på tåget från Stockholm.
  • Byten i Köpenhamn och Hamburg är hyfsat korta, men eftersom man reser på sammanhållen biljett kan man ta senare tåg om man skulle bli försenad, det ställer dock till det med ankomsttiden i Basel, man kan vid försening behöva lägga nattstoppet tidigare i Tyskland och komma fram senare dag två (Trenitalia-biljetten brinner då inne).
  • Sista etappen består av en väldigt vacker resa genom alperna och längs Lago Maggiore till Milano.
bokning
  • Etapp 1, 2, 3 och 4a bokas hos DB som en sammansatt biljett.
  • Etapp 4b bokas hos Trenitalia. Etapp 4 är på grund av bokningsteknik indelat i två delar, del 4a är sträckan Basel SBB-Domodossola och del 4b utgör resterande del av sträckan Domodossola-Milano, det är dock samma tåg. Detta beror på att DB-biljetten inte kan bokas ända fram till Milano.

TÅGET FRÅN STOCKHOLM (& Malmö) TILL MILANO
NATTÅG+DAGTÅG – NON STOP
Karta - Tåget Från Stockholm (& Malmö) Till Milano Nattåg+dagtåg - Non Stop
RUTT

Totalt antal byten: 2
Total tid inkl byten och ev. övernattningar: 28h 06min
Total lägsta kostnad (ej inkluderande ev. övernattningar): 2167 kr*
(*SJ (liggplats) 1295 SEK + DB 49,90 EUR + Trenitalia 25,00 EUR – Exempelsökning gjord 2024-04-17 för resa 2024-09-04)

Beskrivning hur man använder Die Bahns stopover-funktion hittar du här.

[Etapp 1 – Tåg: SJ Euronight 345]
17:34 (Dag 1) Stockholm C
06:00 (Dag 2) Hamburg Hbf

/Byte 2 h 45 min/

[Etapp 2 – Tåg: DB ICE 107]
08:45 (Dag 2) Hamburg Hbf
16:47 (Dag 2) Basel SBB

/Byte 0 h 41 min/

[Etapp 3 – Tåg: Trenitalia EC 59]
17:28 (Dag 2) Basel SBB
21:40 (Dag 2) Milano C

Kommentarer & Info
  • Avresa med nattåg från Stockholm på kvällen dag 1 med ankomst till Milano på kvällen dag 2.
  • Det finns en snabbare anslutning i Hamburg, men den har för stor risk att missas av SJ Euronight som inte alltid håller tiden, den innebär också ett extra byte i Domodossola.
  • Det går även att göra resan något snabbare med fler byten i Tyskland, men dels är det besvärligare och dels innebär varje byte en ökad risk.
  • Nattåget genom Sverige har förhållandevis tidig avgång så att man kan njuta lite av kvällen på tåget, frukost kan ätas på tågstationen i Hamburg eller ombord på tåget vidare söderut .
  • Bytet i Basel är hyfsat kort, men eftersom man reser på sammanhållen biljett kan man ta senare tåg om man skulle bli försenad och ändå komma fram till Milano senare samma kväll.
  • Sista etappen består av en väldigt vacker resa genom alperna och längs Lago Maggiore till Milano.
bokning
  • Etapp 1 bokas hos SJ.
  • Etapp 2 och 3a bokas hos DB som en sammansatt biljett.
  • Etapp 3b bokas hos Trenitalia.

TÅGET FRÅN STOCKHOLM (& MALMÖ) TILL VERONA/BOLOGNA
NATTÅG+DAGTÅG – NON STOP
Karta - Tåget Från Stockholm (& Malmö) Till Verona/bologna Nattåg+dagtåg - Non Stop
rutt

Totalt antal byten: 3
Total tid inkl byten och ev. övernattningar: 26h 42min
Total lägsta kostnad (ej inkluderande ev. övernattningar): 2108 kr*
(*SJ (liggplats) 1295 SEK + DB 69,90 – Exempelsökning gjord 2024-04-17 för resa 2024-09-04)

Beskrivning hur man använder Die Bahns stopover-funktion hittar du här.

[Etapp 1 – Tåg: SJ Euronight 345]
17:34 (Dag 1) Stockholm C
06:00 (Dag 2) Hamburg Hbf

/Byte 1 h 01 min/

[Etapp 2 – Tåg: DB ICE 583]
07:01 (Dag 2) Hamburg Hbf
12:40 (Dag 2) München Hbf

/Byte 0 h 54 min/

[Etapp 3 – Tåg: ÖBB Railjet RJ 87]
13:34 (Dag 2) München Hbf
18:58 (Dag 2) Verona Porta Nuova
20:16 (Dag 2) Bologna Centrale

Kommentarer & Info
  • Avresa med nattåg från Stockholm på kvällen dag 1 med ankomst till Bologna på kvällen dag 2.
  • Bytet på 1h i Hamburg är i tightaste laget eftersom SJ Euronight ofta är lite sen. Det man dock kan göra om det händer är att åka med ett av många senare tåg under dagen till München, bo över där och sedan ta morgontåget till Bologna dagen därpå.
  • Tips! – På sommaren går ett alternativt tåg direkt från München till Rimini vid Adriatiska havets strand, vilket ger ett väldigt smidigt sätt att ta sig hela vägen till stränderna på den Italienska östkusten
  • Nattåget genom Sverige har förhållandevis tidig avgång så att man kan njuta lite av kvällen på tåget, frukost kan ätas på tågstationen i Hamburg eller ombord på tåget vidare söderut .
  • Bytet i München är hyfsat kort, skulle man missa anslutande tåg är det DB:s ansvar att se till att man kommer vidare eller får övernattning.
  • Sista etappen går delvis en väldigt fin rutt över Alperna och Dolomiterna genom Brennerpasset innan man kommer ner på Poslätten.
BOKNING
  • Etapp 1 bokas hos SJ.
  • Etapp 2 och 3 bokas hos DB som en sammansatt biljett.

TÅGET FRÅN STOCKHOLM TILL VENEDIG
KOMMER SNART!

(Förhandsinfo – Rutten går Stockholm-Hamburg-Munchen-Venedig)