TÅGET TILL GREKLAND

ALLMÄNT

Det finns två ganska likartade rutter för att ta sig med tåg till Grekland, de skiljer sig främst genom vilka stopp man gör/kan göra på vägen och var man passerar alperna. Förr i tiden fanns direkta nattåg mellan Berlin och Aten, men numera är den rimligaste vägen att åka via Italien och ta färjan därifrån över till Grekland. Det går att åka dessa sträckningar non stop, men det rekommenderas att man pausar och njuter lite på vägen.

De specifika tågnumren och avgångarna i alternativen nedan går inte nödvändigtvis alla dagar hela året, men det finns om det inte anges specifika undantag nästan alltid ungefärliga motsvarande avgångar man kan använda som ersättning. Så om rutten och tiderna du hittar inte är identisk med den du försöker efterlikna nedan kan det gå lika bra ändå.


TÅGET FRÅN STOCKHOLM TILL ATEN/PIRAEUS
NATTÅG, DAGTÅG OCH BÅT – MED ÖVERNATTNING
RUTT

Totalt antal byten: 5
Total tid inkl byten och ev. övernattningar: 72 tim 7 min
Total lägsta kostnad (ej inkluderande ev. övernattningar): 3603 kr*
(*SJ 1100 SEK + DB 49,90 EUR + Trenitalia 85,90 EUR + Anek 46,00 EUR + Hellenic Train 17,00 EUR)
(*Exempelsökning gjord 2025-04-19 för resa 2025-09-09)

Beskrivning hur man använder Die Bahns stopover-funktion hittar du här.

[Etapp 1 – Tåg: SJ Euronight 345]
17:34 (Dag 1) Stockholm C
06:00 (Dag 2) Hamburg Hbf

/Byte 2 h 45 min/

[Etapp 2 – Tåg: DB ICE 107]
08:45 (Dag 2) Hamburg Hbf
16:47 (Dag 2) Basel SBB

/Byte 0 tim 41 min/

[Etapp 3 – Tåg: Trenitalia EC 59]
17:28 (Dag 2) Basel SBB
21:40 (Dag 2) Milano C

/Övernattning och Byte 10 tim 10 min/

[Etapp 4 – Tåg: Trenitalia FR 8803]
07:50 (Dag 3) Milano C
15:27 (Dag 3) Bari C

/Byte 4 tim 03 min/

[Etapp 5 – Båt: Anek Superfast II]
19:30 (Dag 3) Bari
13:00 (Dag 4) Patras

/Byte 1 tim 25 min/

[Etapp 6 – Tåg: Hellenic Train + Ersättningsbuss]
14:25 (Dag 4) Patras (Ersättningsbuss till Kiato, därifrån Tåg, samordnat byte).
17:20 (Dag 4) Aten
17:41 (Dag 4) Piraeus

Kommentarer & Info
  • Det här är en lång resa, den bryts lämpligen upp med något dygns stopp på ett eller två ställen på vägen för att njuta lite.
  • Den här resan är troligtvis billigare att göra med ett interrailpass jämfört med att köpa separata biljetter, förutom kostnad för passet tillkommer då reservationsavgifter på tågen och kostnad för rabatterad biljett på båten mellan Italien och Grekland.
  • Etapp 3 består av en väldigt vacker resa genom alperna och längs Lago Maggiore till Milano.
  • Man måste checka in minst 3 timmar innan avgångstid på färjekontoret i Bari.
  • Reser man på sommaren och håller låg budget är det vanligt och fungerar bra att sova på däck eller i allmänutrymmena på färjan till Grekland. Erfarna resenärer tar med sig lättpackade liggunderlag.
  • Från Piraeus utgår färjor till i princip hela den grekiska övärlden (Paros, Antiparos, Naxos, Kreta osv).
  • Från Aten kan man ta direkttåg till Thessaloniki.
bokning
  • Etapp 1 bokas hos SJ.
  • Etapp 2 och 3a bokas hos DB som en sammansatt biljett.
  • Etapp 3b bokas hos Trenitalia. Etapp 3 är på grund av bokningsteknik indelat i två delar, del 3a är sträckan Basel SBB-Domodossola och del 3b utgör resterande del av sträckan Domodossola-Milano, det är dock samma tåg. Detta beror på att DB-biljetten inte kan bokas ända fram till Milano.
  • Etapp 4 bokas hos Trenitalia.
  • Etapp 5 bokas hos Anek Lines
  • Etapp 6 bokas hos Hellenic Train

TÅGET FRÅN MALMÖ TILL ATEN/PIRAEUS
DAGTÅG, NATTÅG OCH BÅT – NON STOP
RUTT

Totalt antal byten: 6
Total tid inkl byten och ev. övernattningar: 60 tim 36 min
Total lägsta kostnad (ej inkluderande ev. övernattningar): 2572 kr*
(*DB 56,99 EUR + ÖBB 79,90 EUR + Trenitalia 33,90 EUR + Anek 46,00 EUR + Hellenic Train 17,00 EUR = 233,79 EUR tot)
(*Exempelsökning gjord 2025-05-01 för resa 2025-09-09)

Beskrivning hur man använder Die Bahns stopover-funktion hittar du här.

[Etapp 1 – Tåg: Öresundståg R1009]
05:05 (Dag 1) Malmö C
05:39 (Dag 1) Köpenhamn H

/Byte 0 h 43 min/

[Etapp 2 – Tåg: DSB/DB EC 391]
06:22 (Dag 1) Köpenhamn H
11:02 (Dag 1) Hamburg Hbf

/Byte 0 tim 59 min/

[Etapp 3 – Tåg: DB ICE 107]
12:01 (Dag 1) Hamburg Hbf
17:45 (Dag 1) München Hbf

/Byte 2 tim 23 min/

[Etapp 4 – Tåg: ÖBB NJ 295]
20:08 (Dag 1) München Hbf
05:38 (Dag 2) Bologna C

/Byte 2 tim 07 min/

[Etapp 5 – Tåg: Trenitalia FA 8311]
08:45 (Dag 2) Bologna C
14:31 (Dag 2) Bari

/Byte 4 tim 59 min/

[Etapp 6 – Båt: Anek Superfast II]
19:30 (Dag 2) Patras
13:00 (Dag 3) Piraeus

/Byte 1 tim 25 min/

[Etapp 7 – Tåg: Hellenic Train + Ersättningsbuss]
14:25 (Dag 4) Patras (Ersättningsbuss till Kiato, därifrån Tåg, samordnat byte).
17:20 (Dag 4) Aten
17:41 (Dag 4) Piraeus

Kommentarer & Info
  • Det här är en lång resa, den bryts lämpligen upp med något dygns stopp på ett eller två ställen på vägen för att njuta lite.
  • Den här resan är troligtvis billigare att göra med ett interrailpass jämfört med att köpa separata biljetter, förutom kostnad för passet tillkommer då reservationsavgifter på tågen och kostnad för rabatterad biljett på båten mellan Italien och Grekland.
  • Man måste checka in minst 3 timmar innan avgångstid på färjekontoret i Bari.
  • Reser man på sommaren och håller låg budget är det vanligt och fungerar bra att sova på däck eller i allmänutrymmena på färjan till Grekland. Erfarna resenärer tar med sig lättpackade liggunderlag.
  • Från Piraeus utgår färjor till i princip hela den grekiska övärlden (Paros, Antiparos, Naxos, Kreta osv).
  • Från Aten kan man ta direkttåg till Thessaloniki.
bokning